«Rikshospitalets» grønnsakssuppe.



Dette er ei suppe som etter sigende skal være brukt på Riksen for vektreduksjon, ikke vet jeg.

Men det jeg vet, er at den virker, 3-9 kg ned på 7 dager. Jeg vet også at den smaker veldig godt.

Jeg har elegant lagd min egen variasjon på denne, med krydder som øker forbrenningen enda mer.

Jeg selv tok av 8,5 kg på 7 dager med denne oppskriften. Det er ingen problemer å bruke denne i flere uker så lenge du føler deg ok. Det skader ikke å ta vitaminer i tillegg.

Suppa holdt i ca 3 dager for meg, før jeg måtte lage en ny en. Du spiser så mye suppe du har lyst på, det er bare å lage en ny porsjon.

Ingredienser ca 6 liter
2 bokser hermetiske tomater med smak. eks chili, hvitløk
3 store purre
1 pk. nudler (Mr Lee uten krydderet)
1 bunt stangselleri
2 bokser grønne bønner ( brekkbønner)
2 grønne paprika
1 kg gulrøtter
1 ts malt ingefær
1 ts cayennepepper
1 ss tørket chiliflak, eller en fersk finhakket liten chili med frø.
Kylling- eller kjøttbuljong til 3 liter suppe
ca 2 liter vann

Kutt opp grønnsakene og kok alt sammen.

Jeg brukte en stavmikser for å lage pure av suppa, etter at grønnsakene er kokt. Dette gjør at suppa ikke blir kjedelig, pluss at den da kan helles på termos. Den har også bedre"spise" egenskaper synes jeg.

Ikke bruk salt, da dette binder vann i kroppen.

Jeg varmet opp suppa på morgenen å helte den på termos, da hadde jeg 1 liter til lunsj og mellommåltid.

Dette funket for meg, hadde med meg en vanlig drikkekopp som jeg brukte til suppa.

Ukemeny
Dag 1: Suppe og all slags frukt, utenom banan.
Spis mye frukt hele dagen, min erfaring er at epler kan gjøre deg sulten på kvelden. Jeg spiser ikke epler etter middagsmåltidet. Lager heller smoothier med varierte frukter, vann og isbiter på kvelden,.

Dag 2: Suppe og grønnsaker, rå eller kokt.
Ikke erter, mais eller tørre bønner. Spis en bakt potet med litt smør. Forvelle blomkål, kålrot og brokkoli som sideretter til suppa. Gulerøtter, tomater og kålrot til knasking hele dagen.

Dag 3: Suppe, frukt og grønnsaker.
Ikke banan, og ikke poteter. Kveldssmoothie med 3 gulerøtter, 1 pære, 1 appelsin, vann og isbiter.

Dag 4: Suppe og minst 3 bananer. Så mye skummetmelk du orker.
Smoothie av bananer og melk, gjør det letter å få i seg volum.

Dag 5: Suppe, 280–560 g biff/kylling/fisk og 4 tomater.
Kok eller steik ønsket kjøtt/fisk, ha det gjerne som tilskudd i suppa. Du vil se at det er vanskelig å spise mye kjøtt hvis du kombinerer det med suppe.

Dag 6: Suppe og masse biff/kylling/fisk og grønnsaker.
Wok deg en middag på grønnsaker og biff/kylling/fisk. Spis Grønnsaker ved siden av suppa gjennom dagen.

Dag 7: Suppe, grønnsaker, brun ris og usukret juice. Biff, kylling uten skinn eller grillet fisk.

Her er du nesten tilbake til normal kost igjen. Nå kan du velge om du vil kjøre en uke til.

Drikk masse vann, gjerne 6–8 glass om dagen. Vann med isbiter øker forbrenningen, rett og slett fordi vannet skal varmes opp til kroppstemperatur i kroppen. Du kan også drikke kaffe og te uten sukker. Mens kuren pågår, skal du unngå kullsyreholdig drikke og alkohol.

Pass på å spis nok av det som er tillatt, så blir du ikke lei suppa i det hele tatt.

Dette kan være en god start på en kostholdsendring med frukt og grønnsaker som snacks og mellommåltid.

Lykke til.