Røkt skinke



Her er min variasjon av "Smoked Spam".

Dette er mat som vi i Norge ikke er så vant til. Jeg så en oppskrift fra USA med skinke på boks som ingrediens, og valgte å prøve dette selv.

Skinkebokser i Norge er fra tid til annen på tilbud, så det er en billig måte å prøve ut noe nytt.

De boksene jeg fant hadde 320 gram netto innhold, med buljongen, så det er ca 300 gram med skinke i hver boks, jeg brukte 3 bokser i mitt forsøk, noe som holdt fint til 6 personer.

Jeg begynte med å ta skinka ut av boksen og skrape den rein for buljongen, skar rutemønster på oversiden og undersiden av skinkene.


Jeg smurte dem så inn med en sterk og grov sennep, hadde på en krydderblanding eller rub, som denne, men du velger selv hva slags krydderblanding du ruller skinka inn i før røyking.

Jeg lot skinkene stå i romtemperatur i ca 2 timer før jeg la de på grillen, med indirekte varme og røykespon fra eple på kullene. Temperaturen ble holdt på ca150 F eller 65-70 C.

Denne maten er jo ferdig kokt, så det er røyksmaken som skal inn i kjøttet ikke ekstra steiking eller koking.

Skinkene ble etter 45 minutter penslet med honning og litt pepper, for så å stå i 20 min til. Lot maten hvile i 10 minutter før servering.

Jeg serverte dem som skinkeburger med smeltet ost med mais i, montert i hjemmelagde rundstykker med salat og løk. Serverte dette også som wraps og som roastbiff med rå løk og remulade, dette ble en morsom versjon av fattigmanns roastbiff.

Smaken var rund og fin, ikke for mye røyksmak.

Bra mat, som smaker like godt varm som kald.

Dette ble for meg en super combo, som jeg kommer til å teste ut med hele pølser av kokt skinke på ca 3 kg, for servering til arrangement.

Billig og morsom måte å få nye smaker i hverdagen, kos dere med maten!