Snickerskake



Her er vår variant av snickerskake.

Jeg fikk et superkick på kake, så da var det bare å sette igang.

Våre oppskrifter er som regel en kombinasjon av andres og våre egne opplevelser av hva som kan gå. Denne er nok ganske lik alle de andre der ut.

"Den blei veldig god", var tilbakemelding fra unger og andre som rakk å smake.

Ingredienser:
6 eggehvitter
5 dl brunt sukker
2 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver
1 pk knuste ritzkjeks, hvis du ikke har ritz kjehs, men en annen type usaltet, tilsett da 1/4 ts salt.
250 gr salte peanøtter

Glasur:
100 gr smeltet smør
2 pl kokesjokolade
6 eggeplommer
100 gr melis

Kake:
6 eggehvitter piskes stive, tilsett sukker og rør til marengs.
Knus kjeksen og 200gr salte peanøtter i en foodprosessor.
Tilsett vaniljesukker, bakepulver, kjeksen og peanøttene til røren.

Stekes i springform midt i ovnen, 180*C i 25-30 min.

Avkjøles helt i formen.

Glasur:
Smelt smøret og smelt sjokoladen i det varme smøret, rør inn melisen.

Pisk inn eggeplommene en etter en, glasuren skal tykne litt under piskingen.

Avkjøl til romtemperatur og bre over avkjølt kake. Dryss resten av peanøttene over som pynt.

Bør stå kaldt i 30 min før servering.

Som den utålmodige kokken jeg er, så smaker jeg alt for tidlig, kaka er god lunka, men super helt kald,

Lykke til, vi kommer til å lage denne flere ganger.