Vannvarmer på kull



Noen ganger MÅ jeg bare prøve ut ting som flyr gjennom hodet, Jeg har gått og tenkt på en måte å varme vann på ute på bålet eller lignende som er enkelt, effektiv, billig og praktisk.

Tenkte først å lage en coil eller flat spiral av kobber-rør som  kunne brukes mellom glør og gryte, men det blei vanskelig å bøye det til. Hensikten er at det skal være BILLIG også, altså kunne gjøre det selv uten for mye ekstra hjelp.

Endret litt på planen i hodet og tenkte at en spiral i høyden som jeg kunne fylle kull eller briketter i måtte være effektiv, problemet var da at dette måtte være inni noe, for stabilitet.

Jeg gikk å funderte en dag eller to, før jeg begynte å lete etter deler. Jeg fant 2,5 meter med plastarmert 10 mm kobberrør i kjelleren på verkstedet og en standard kullstarter til oppstart av grillkull, koster 49 kr på Biltema/Jula.

Fant ut at det å kveile kobber-røret rundt et 110 mm kloakkrør ga en fin spiral som passet ned i kullstarteren. Jeg tok av plastikken på kobber-røret før jeg begynte å kveile det rundt til en spiral.

Spiralen blei ca 15 cm høy, starteren er 23 cm høy innvendig fra kullrista, så det er plass til kull over spiralen også.

Jeg passet på at det var lange nok ender på kobber-røret slik at det kunne bøyes vekk fra varmekilden. Så fant jeg en gammel vannslange og kappet den i 1 stk 3 meter og 1 stk 2 meters lengde.

Satte på en Gardena ventil i utløpsenden, det blei 2 meters lengden. Tok litt tape og surret rundt røret slik at jeg kunne trekke andre enden av  vannslangen inn på kobberrøret uten å bruke slangeklemme.

Gjorde det samme i andre enden av kobberrøret og tredde på 3 meteren med vannslange. Jeg hadde ei 25 liters vannkanne, som vannslangen passet rett på tappekrana på,
da var røropplegg for vann klart.

Fylte kanna med vann og satt den på rekkverket på terrassen for å få fall ned i varmespiralen, åpnet vannet og stengte Gardena ventilen når slangen og spiralen var full av vann.

Begynte så å fylle kullbriketter i kullstarteren. Jeg fylte spiralen helt opp og hadde i kullbriketter til det var fult i starteren.

Tente på kullet og ventet i spenning.

Vannet i spiralen ble varmt på 5 minutter, men kullet var ikke kommet i gang lengre enn 4 cm opp i starteren, så spiralen klarte ikke å holde på varmen enda.

Når kullet var kommet halvveis opp i spiralen klarte den og gi lunkent vann kontinuerlig. Etter at kullet 3/4 opp på spiralen, så tappet jeg av 2 liter i ei flaske og målte det til 50 grader Celsius.

Når spiralen var dekket av brennende kull tappet jeg av 2 liter igjen og det holdt da 80 grader Celsius.

Det er ingen problemer å fyre varmespiralen med kvister og vanlig bålved, bare man putter det oppi kullstarteren.

Jeg er veldig fornøyd med eksperimentet og kommer til å ta med meg dette rundt når jeg lager mat ute. Jeg trenger varmt vann til håndvask og lignende.

Jeg brukte ikke penger på dette, siden jeg fant alt sammen i kjelleren. Så dette er et prosjekt som ga overskudd - for en gangs skyld.

Konklusjonen er at man kan varme dusjvann eller vaskevann, i en kullstarter med varmespiral inni.

Lykke til!

Dutch Henry