Ribbe på grillen



Her er en måte å grille ribbe på, som gir gode resultater og tomme tallerkener.

Jeg har i mange år grilla ribbe hele året, det går lite ribbe i jula kan man si.

Jeg bruker å kjøpe så store ribbesider som mulig, det er viktig å ikke kjøpe mager ribbe, det gir dårlig resultat. Ribba skal være med god fettrand.

Produksjonstia er 3 - 4 timer, så dette er kosegrilling i low n slow konseptet, det skal tross alt være tid til væskerefyll på kokken også.

Krydre ribba med favoritt krydder eller rub, la den ligge å hvile i ca 1 time i romtemperatur etter krydring.

Vi selger våre krydderblandinger via vår samarbeidspartner Scanholm sin nettbutikk.

Fyr opp i grillen og legg ribba på en slik plass at det ikke blir direkte varme på ribba.

Hvis du føler du mangler grill til dette, vil jeg anbefale min egen variasjon av UDS.

Ribba lages like bra i gass som kullgrill, hvis du vil ha røyksmak så legger du litt røykechips over varmen å røyker i vei. Dette gjelder også gassgriller.

Bruk gjerne et steiketermometer i den tykkeste delen av ribba, la gjerne temperaturen gå til 80C for så å hvile kjøttet i folie ned til 73C-76C

Temperaturen i grillen burde ligge på 90C til 110C eller 200F til 230F

Jeg legger Ribba på grillen med svoren opp de første 2 timene, så snur jeg den og krydrer igjen.

Sjekker temperaturen ca hvert 30 minutt til  jeg nærmer meg 73C, da åpner jeg trekken og får opp varmen for å få krispy svor.

Når temperaturen har passert 76C så bruker jeg en BBQsaus som glassering, min favoritt er denne.

Resultatet er helt supert, noe som hos meg har betydd bestillinger på grilla ribbe til sommerfester og Bluesfestival.

Som tilbehør så serverer jeg røkt eggesalat, stekte poteter og chiligryte. Kjempe combo etter tilbakemeldingene å dømme.

Til dessert er det ofte denne her.

Så til dere alle, kjøp opp ribbe på butikken når det er billig, de tåler 3-6 mnd i fryseren.

Lykke til!

Henry