Mine krydder




Dette er min egen krydderserie som jeg har brukt 15 år å perfeksjonere. Her er det smaker for de aller fleste ganer og matretter.

Rub vs Marinade:
Ved bruk av marinade så tilfører vi fuktighet og smak, ved bruk av Rub, så bevarer vi fuktighet og smak som allerede er i kjøttet, og tilfører en karamellisert hinne med smak rundt kjøttet.

Hvis man bruker en hot rub, så vil ofte den sterke smaken bli redusert, fordi sukkeret i rubben smelter og gjør smaken mildere.

Mine krydderløsninger kan brukes som rub, det gjør det lettere å være "god" på sluttsmakene. Jeg bruker alltid BBQ MIX når jeg griller eller står på kjøkkenet hjemme, det krydderet er et "må ha" for meg. Jeg bruker ofte en eller annen Rub som smakforsterker når jeg griller eller steiker kjøtt, dette fordi jeg liker å holde mest mulig av naturlige kjøttsmaker og safter inni kjøttet.

Alle mine blandinger kan kjøpes ferdige eller som oppskrifter : Gå til nettbutikk

BBQ MIX.
Grunnsmakene i grillingen min, kommer fra dette krydderet. Allroundkrydder som jeg bruker til all slags kjøtt, fisk, grønnsaker og bakverk. Det er spesielt godt til kylling, svin ost, grønnsaker og poteter/pommes frites. Krydderet er ikke sterkt, men har en fin rund smak av urter og runde smaker, som kan brukes til all slags grillmat. Dette bruker jeg som Rub når jeg lager Pulled Pork. Ypperlig til urtebrød: 2 ss BBQ MIX pr. kg rå deig.

Ingredienser:
Brunt sukker den mørke typen, ikke lyst rørsukker
Rosmarin
Timian
Chili Flakes
Paprika
Grovmalt Pepper
Salt
Løkpulver
Hvitløkpulver


BBQ HOT MIX.
Dette er BBQ MIX med ekstra snert, dette kan også brukes til all slags kjøtt, fisk, grønnsaker og bakverk. Krydderet er litt sterkt, men ikke så sterkt som Tabasco. Det har en fin rund smak av urter og runde smaker, som kan brukes til all slags grillmat. Kan brukes som rub. Ypperlig til urtebrød: 2 ss BBQ HOT MIX pr. kg rå deig.

Ingredienser: 
Cayennepepper
Brunt sukker den mørke typen, ikke lyst rørsukker
Rosmarin
Timian
Chili Flakes
Paprika
Grovmalt Pepper
Salt
Løkpulver
Hvitløkpulver


CAJUN MIX.
Krydderet som gir en smak av New Orleans, det kan brukes til all slags sjømat, men også kylling, svin, salater og bakverk. Krydderet er medium sterkt, men har en fin rund smak, som kan brukes til all slags grillmat. Denne variasjonen av Cajun Kryddermix er basert på en klassisk oppskrift av krydderet.

Ingredienser:
Salt
Hvitløk pulver
Paprika
Pepper
Grovmalt pepper
Løkpulver
Spisskummen
Cayenne pepper
Oregano
Timian
Chilli flak.


DELTA MIX.
Krydderet som  blander Tex Mex og hot New Orleans, til all slags kjøtt, fisk og grønnsaker.
Krydderet er litt sterkt, men ikke så sterkt som Tabasco. Det har en god opplevelse av urter, syrlighet og dybde i smaken. Kan brukes til all slags grillmat.  

Ingredienser:
Sterk Paprika
Tørket Sitonskall
Bruntsukker
Timian
Rosmarin
Malt Koriander
Salt
Cayennepepper
Spiskummen
Løkpulver
Hvitløkspulver
Instant kaffe
Grovmalt pepper


TEX MEX RUB.
Gni inn hele kjøttstykket med denne blandingen før du legger det til på grillen til indirekte grilling eller røyking, gir en ny opplevelse av maten. En rub som er fin til alle typer kjøtt, men spesielt  til rødt kjøtt. Ypperlig til langtidssteiking og røyking. Kan også brukes på Iskrem, youghurt, ost, salater, kakao, sjokolade kaker og fisk. Kan også bruke som strøkrydder.

Ingredienser:
Kaffe i pulverform
Grovmalt Pepper
Brunt sukker den mørke typen, ikke lyst rørsukker
Kanel
Cayenne pepper
Madras Curry Hot
Salt
Brukes først og fremst som Rub, altså gnir inn maten med blandingen, før den blir stekt. Kan også brukes som strøkrydder og som tilsetting i sauser.


Håper dette var noe dere kan finne bruk for.

Nyt dagen og maten.

Dutch Henry