Pizza i Jerngryte



En av mine Dutch Oven venner Anne Lise Merkesdal Gabrielsen, har laget en pizzaløsning som er superbra i jerngryte. Bildene i dette innlegget er tatt av henne.

Hun har en 12" Dutch Oven, så mengder og volum er beregnet ut fra det. Men det er fullt mulig å lage i større eller mindre gryter, eller i steikeovnen hjemme.

Her kommer Oppskriften hennes:
Etter livets erfaring så lages det litt på slump, men ca mål kan jeg oppgi.

Deig:
1 kg hvetemel,
1 ts chillie krydder knust,
1 liten klype salt,
1 pk vanlig tørrgjær,
2 ss olivenolje,

Alt blandes før ca. 3-4,5dl varmt vann(litt mer enn lunkent) helles i. Blandes godt.
Tilsett eventuelt litt mel etter behov.

Tildekkes med plastfolie. Settes ute gjerne på ett solrikt sted ca 20-30min.

Pizzafyll:
1 kg karbonadedeig eller kjøttdeig
1/2 løk
pepper etter smak
1/2 ts knust chillie krydde
1/2 ts grillkrydder
1 ts sukker
4-5 finhakket jalapenoskiver
1-1,5dl tomatpure
1 ss ketchup

Brun/stek  karbonadedeigen. Tilsett løk og pepper etter smak, ta i knust chillie krydder, grillkrydder, sukker, og finhakkete jalapenoskiver. Ha i tomatpure og ketchup, rør om.

Tilsett ca 1,5dl vann og la det surre litt i gryta.

Det er greit å huske på at det tar ca 8-10 min før pepper/kryddersmaken har kommet ordentlig frem under varmebehandlingen

I og med vi har en liten gryte, så blir pizzadeigen nok til 8 små pizzaer, så jeg deler deigen i 8.

Topping:
Kjevle ut og legges i kjele.

Ta pizzafyll, løk i strimler, fersk!!!champignong i skiver, paprika (event. tomat i skiver)  kan også kombineres med noen skiver pepperoni før osten legges på.

Bør ikke overdrives med "masse" ost på toppen, men greit/lett tildekket

Steketid ca. 6-8 min med 8 kull under og 10 på toppen

Tilbakemelding på denne har vært " den beste pizza evver"
Her trenges ingen pizzasaus på toppen

Verd å prøve hilsen Anne Lise.

Takker Anne Lise for denne oppskrifta som er helt super.

En oppfordring til dere som har gryteoppskrifter dere tror andre kan ha nytte av, gi meg beskjed.

Ha en mat-fylt dag.

Dutch Henry